FANDOM

Kancjonał brzeskiEdytuj

Polscy luteranie na Górnym Śląskim posługiwali się Kancjonałem tzw. brzeskim. Jego format i grubość sprawiły, że nazwano go "cegłą" lub "klockiem" (wydany w Brzegu w drukarni Klocka w 1859). Napisany był w j. polskim ale pismem gotyckim ("szwabachą"). Zawierał 572 pieśni, lekcjonarz na wszystkie niedziele i święta, modlitwy oraz Mały Katechizm.
514px-Kancjonal brzeg

Kancjonał brzeski - 1959

Kancjonał czyli Śpiewnik dla chrześcijan ewangelickichEdytuj

W 1635 roku dla luteran Księstwa Cieszyńskiego, Morawian, Czechów i Słowaków ks. Jerzy Trzanowski wydał śpiewnik Cithara Sanctorum Pisne Duchownj.... Następnie w 1865 roku wydany został Kancjonał czyli Śpiewnik dla chrześcijan ewangelickich. Na nim wzorowano się wydając późniejsze polskie śpiewniki ewangelickie.
Kancjonał czyli Śpiewnik dla chrześcijan ewangelickich

Kancjonał czyli Śpiewnik dla chrześcijan ewangelickich - 1865 rok

Śpiewnik dla Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Królestwie PolskimEdytuj

W Królestwie Polskim wydano w 1865 roku Zbiór Pieśni duchownych Ewangelickich i Modlitw, zaś w 1899 roku Śpiewnik dla Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Królestwie Polskim. Zawiera 418 pieśni z nutami, pełną liturgię, introity, modlitwy, krótką naukę o Komunii Świętej, Lekcjonarz na niedziele i święta oraz porządek chrztu nagłego i porządek pogrzebu bez udziału księdza. Śpiewnik ten przetrwał aż do II wojny światowej.

Mały śpiewnik kościelnyEdytuj

Już w 1945 roku ks. Ryszard Trenkler wydał Mały śpiewnik kościelny, który zawierał modlitwy, porządki nabożeństw, introity oraz 140 pieśni.

Śpiewnik kościelnyEdytuj

Śpiewnik został wydany w 1956 roku (nakład bardzo szybko się wyczerpał). Trzeci nakład Śpiewnika kościelnego wydany w Finlandii w roku 1988, po dziewięciu latach prawie się wyczerpał. Zaistniała potrzeba wydania nowego śpiewnika.

Śpiewnik ewangelickiEdytuj

Jest to najnowsze dzieło wydane w 2002 roku dla Kościołów ewangelickich w Polsce (Kościół Ewangelicko-Augsburski i Kościół Ewangelicko-Reformowany) i w Republice Czeskiej (Śląski Kościół Ewangelicki Augsburskiego Wyznania; Luterański Kościół Ewangelicki Augsburskiego Wyznania), a także dla ewangelików rozsianych po całym świecie (Niemcy, Anglia, Kanada, USA, Australia), gdzie odprawiane są nabożeństwa w języku polskim. Śpiewnik ma szeroki wymiar ekumeniczny, zawiera pieśni powstałe w czasie od IX w. do XX w., które zrodziły się na całym świecie, w Kościołach chrześcijańskich o różnych tradycjach.
Śpiewnik ewangelicki

Teraźniejszy Śpiewnik ewangelicki

Międzykościelna Komisja Śpiewnikowa uznała, iż ważne jest aby ze względu na coraz częstsze kontakty z wierzącymi z innych państw niektóre sztandarowe pieśni posiadały także przynajmniej jedną zwrotkę w innym języku ( w ŚE mamy pieśni w języku: angielskim - 33; bassa (Kamerun) - 1; czeskim - 29; francuskim - 3; hiszpańskim - 1; łacińskim - 9; niderlandzkim - 3; niemieckim - 54; słowackim - 23; szwedzkim - 11). Cały śpiewnik zawiera 955 pieśni.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki